PROJECTEN

Hoe kan je jongeren het best betrekken bij de actieve maatschappij? Met een schoolproject kan je op een leuke en uitdagende manier kennis maken met de praktijk en zelfs internationale ervaring opdoen.

Op het lyceum word je betrokken bij de uitvoering van diverse activiteiten:

Geïntegreerde onderwijsprojecten

verschillende vakken bundelen zo breed mogelijk hun krachten in een GWP-week in de Ardennen (Oteppe - 2de jaar) of een binnen-of buitenlandse stad (Luik, Canterbury, Aken, Parijs, Londen,)

Sportprojecten

tijdens de sportdag of de sportweek maak je kennis met wintersporten (schaatsen, skiën), watersporten of survival en adventure. Raften of varen op een vlot? Rotsklimmen of een uitdagende GPS-wandeling maken door de heuvels? Van het 1ste tot het 6de jaar verleg je je grenzen.

Milieuprojecten

Leef je als leerling milieubewust? Bereken je ecologische voetafdruk of neem deel aan een klimaatconferentie. Of help je liever mee in de lessen techniek aan de bouw van het insectenhotel. Met de milieuprojecten maken we je wegwijs in duurzame ontwikkeling.

Praktijkgericht onderzoek

Zes jaar lang doe je onderzoeksopdrachten waarvan de moeilijkheidsgraad gestadig stijft. Dit samenspel tussen praktijk en wetenschap bereikt zijn orgelpunt  in de innoverende onderzoeksopdracht in de derde graad.  Het mooiste bewijs dat je lessen ook toepasbare en bruikbare kennis opleveren.

Internationale uitwisseling

Neem deel aan de internationale participatieprojecten en Europese rollenspellen in Noord-Brabent, het Europees Parlement in Brussel en Straatsburg of de jongerenconferenties van MEP (Model European Parliament) of EYP (European Youth Parliament)

Participatieprojecten

Word lid van de leerlingenraad, zetel in de schoolraad of dwing een zitje af in het Brussels scholierenparlement Kras. De participatieprojecten van het lyceum brengen je tot in het Brussels parlement, de senaat, het Vlaams of Federaal Parlement.