2017-2018 YOUCA

Lyceum Martha Somers

YOUCA

Op 19 oktober 2017 waaide Zuiddag binnen bij de zesdejaars. De laatstejaars gingen een hele dag lang werken voor € 50. Hun loon stonden ze af aan jongerenprojecten in El Salvador. Want meer dan ooit hebben klimaatverandering, globalisering en sociale ongelijkheid hun impact op de jongerencultuur in Latijns-Amerika.
Vele bedrijven en politieke partijen stelden schakelden leerlingen in voor het project. Leerlingen gingen werken in een schoenmakersbedrijf in Molenbeek of dienden op in Hotel Belvue, gehuisvest in een passiefgebouw in de kanaalwijk met een lage ecologische voetafdruk. Dit hotel heeft personeel uit de lokale gemeenschap in dienst en is vastbesloten om bij te dragen aan de duurzaamheid van de wijk, waar LMS  ligt. Wie zich afvroeg hoe winkelcentra zoals City 2 beheerd worden kon aan de slag in de Dambordstraat achter het winkelcentrum.

Het Brussels parlement en de Stad Brussel stelden hun deuren open voor werkwillige leerlingen. Politici Els Ampe (Open VLD) en Bianca Debaets (CD&V) namen de leerlingen mee op hun werkdag in Brussel voor betere mobiliteit en gelijke kansenbeleid.
Dat dit een nuttige en leerrijke dag was, hoeft geen betoog.

Kalender

Lyceum Martha Somers Karel Bogaerdstraat 4, 1020 Brussel - 02/474.06.00 - info@lyceummarthasomers.be - http;//lms.smartschool.be