WO I, interactief

WO I, interactief

We kennen ze intussen wel: de herdenkingen, de parades, de militaire kerkhoven, het blazen van de last post, het graf van de onbekende soldaat. Maar men vergeet vaak dat de Eerste Wereldoorlog een totale oorlog was, met een zware ingreep op de levensomstandigheden van de bevolking

Met het project Oorlog op tablets verkennen we de diverse aspecten van deze oorlog via een interactief parcours doorheen de Vijfhoek, hartje Brussel. Groepjes leerlingen gaan zelfstandig op stap langs symbolische plaatsen van de “ Groote Oorlog”. De leerlingen leggen dit parcours af aan de hand van een applicatie op tablets. Langsheen het tracé zijn er meerdere haltes ingebouwd. Nu eens betreft het een herdenkingsmonument, dan weer vormt een plaats of een gebouw de aanleiding om de levensomstandigheden van de bevolking te vertellen. Bedoeling is dat de leerlingen verschillende historische documenten leren gebruiken en interpreteren. Doel van dit traject is om jongeren te doen nadenken over conflicten en hun impact.