Een oorlog die de hunne niet is

Een oorlog die de hunne niet is.

De voorbije jaren vertrokken zo’n 500 Belgen naar Syrië om mee te gaan vechten met jihadistische milities als Daech (IS). 77 van hen kwamen er om het leven, 128 van hen zijn teruggekeerd.

Scholen stellen zich de vraag: hoe verhinderen dat jongeren naar Syrië vertrekken? En wat te doen met Syriëstrijders die terugkeren naar huis? Zochten ze avontuur of zijn ze doordrongen van een religieuze ideologie? Islamoloog Montasser Alde”emeh praat erover met scholieren.

Montasser Alde’emeh werd geboren in Jordanië als zoon van Palestijnse ouders en groeide op in België. Ooit stond hij, ontworteld en vervuld van haat, zelf op het punt om de wapens op te nemen. Beter dan wie ook begrijpt hij ook waarom westerse moslimjongeren vertrekken. In zijn schoollezing analyseert hij de voedingsbodem voor islamitische radicalisering in België en de aantrekkingskracht van Daech.‘Ik denk dat je het zelf moet hebben meegemaakt om het echt te kunnen begrijpen.’ De eerste Syriëstrijders waren gewoon gefrustreerd, de vertrekkers van vandaag zijn anders: zij weten perfect tot welke gruwel IS in staat is'.